Når bækkenbundstræning ikke virker…

Måske har du gennem længere tid lavet daglig bækkenbundstræning med knibeøvelser for at styrke din bækkenbund, men oplever fortsat at være utæt for urin når du f.eks hoster eller dyrker motion.

En hurtig konklusion kunne være at bækkenbundstræning ikke virker!

Dog kunne en mulig forklaring også være, at du enten ikke aktiverer din bækkenbund rigtigt, eller at din træning måske ikke er målrettet den aktivitet, hvor du oplever at være inkontinent.

Undersøgelser viser at op imod 30 % af alle kvinder ikke aktiverer deres bækkenbund korrekt, når de forsøger at knibe sammen. En del kvinder presser nedad i stedet for at lukke i bækkenbunden. Dermed bliver træningen uden effekt, og kan indimellem ligefrem forværre ens symptomer, hvis man hver gang man forsøger at knibe faktisk øger bugtrykket væsentligt.

Derudover er der mange som har fået udleveret eller har fundet træningsprogrammer, hvor træningen primært foregår liggende. Liggende knib kan være rigtig fine og effektive i forhold til at bedre fornemmelse af knibet, samt til at øge styrke og udholdenhed i muskulaturen.

Men ligesom ved enhver anden genoptræning, er det yderst vigtigt at vi målretter vores genoptræning til den type aktivitet eller idræt det skal bruges til. Har man haft en korsbåndsskade i knæet og spiller håndbold på eliteniveau, skal knæ-genoptræningen ikke slutte ved isoleret muskeltræning med f.eks en elastik. Der skal både styrke, stabilitets- koordinations- og funktionstræning til, for at knæet igen holder til håndboldkampe.

Helt grundlæggende er det fuldstændig det samme med en bækkenbund. Din bækkenbundstræning vil se forskellig ud, alt efter hvilke gener du har og hvilket mål du har for træningen!

Har du brug for hjælp til vurdering af din bækkenbund og hjælp til at finde nøglen til effektfuld træning af din bækkenbund, er du altid velkommen til at ringe til mig på 30742490

Mvh Mette, Aalborg Bækkenklinik

Smerter i underlivet, smerter ved samleje eller nedsat fertilitet?

Mange kan hjælpes med fysioterapeutisk behandling af arvæv og spændinger i underlivet. Arvæv i underlivet efter infektioner, fødsler, kejsersnit eller andre operationer kan give smerter i underlivet, og kan også have betydning hvis du har problemer med at blive gravid.

Få hjælp til at slippe af med spændinger og smerter i underlivet.

Aalborg Bækkenklinik kan hjælpe dig med en vurdering af om dine problemer kan skyldes spændinger eller arvæv. Ofte vil behandling sammen med instruktion i øvelser du kan lave derhjemme kunne gøre en meget stor forskel.

mere

Bristninger ved en fødsel er ikke noget vi taler om….

Mange flere end de fleste ved får skader i underlivet ved en fødsel. 8 ud af 10 førstegangsfødende får rifter og overrevne muskler i forbindelse med fødslen.
De mindre bristninger heler i de fleste tilfælde relativt hurtigt. De lidt større bristninger og efterfølgende syning kan nu eller senere i livet medføre gener som:

  • generende og smertefuldt arvæv
  • inkontinens (problemer med at holde tæt for urin, luft eller afføring)
  • tyngde- eller nedsynkningsfornemmelse i underlivet
  • luft i skeden
  • smerter ved samleje

Alle er gener med massiv betydning for livskvalitet, velvære, kropsopfattelse, lysten til deltagelse i sociale aktiviteter og træning/idræt samt lysten til sex.

mere

Om klinikken

Aalborg Bækkenklinik tilbyder specialiseret fysioterapi til både mænd, kvinder og børn med underlivs- og bækkenrelaterede lidelser, hvor kvalitet og faglighed er i fokus. Klinikken åbnede november 2016.
Du tilbydes høj kompetence og god tid i en tryg og professionel atmosfære.

Klinikken drives af fysioterapeut Mette Villadsen som enkeltmandspraksis. Klinikken er en selvstændig klinik med fælles indgang og venteværelse med FysioDanmark Hasseris på Skelagervej 379A i Hasseris Erhvervs- & Sundhedscenter i Aalborg.

Behandling

Hos Aalborg Bækkenklinik vil du altid blive mødt med respekt, kompetence, god tid og grundighed. Ud fra din diagnose, din beskrivelse af dine problemer/symptomer og undersøgelsen jeg laver, vil vi sammensætte den behandling, som vurderes mest hensigtsmæssig og effektiv for dig.

Din behandling vil sandsynligvis bestå af flere af nedenstående elementer:

  • Rådgivning/vejledning
  • Bækkenbundstræning styrke-, afspændings- eller koordinationsorienteret. Altid individuelt tilpasset
  • Afspænding
  • Udspænding: aktive udspændingsøvelser, manuel udspænding eller instruktion i brug af dilatorer
  • Blæretræning
  • Toiletteknik
  • Manuel terapi
  • Styrke- stabilitets- og udholdenhedstræning
  • Akupunktur
  • Massage
  • Tape/kinesiotape
  • EMG Biofeedback
  • El-stimulation

Ofte spørger folk, hvor mange behandlinger deres problem kræver. Det er svært præcist at sige, og vil altid være en individuel vurdering. Ofte ser jeg folk 3-6 gange.